• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Vilka krediter ger anmärkning?

stressad själ..

Aktiv medlem
Poäng: 11
Blev medlem
9 Februari 2024
Meddelanden
31
Mottagna reaktioner
3
Poäng
11
Långt inlägg..

Jag funderar också på att släppa lån. Sitter rejält i skiten och stressar runt med en lösning som inte finns. Ligger back ca 10 000 i månaden.
Får inget samlingslån eftersom jag har alltför dålig kredit historik.
Läst runt lite här kring ämnet och ser att många ger svaret "släppa alla som inte ger anmärkning ".
Så vilka bolag är det?
Jag har idag
Lumify
Binly
Credifi
Brixo
Flexkontot
Merax
Smspengar
Northmill
Bank norwegian
Thorn
Cashbuddy
Saldo
Ekomni

Blir gråtfärdig när jag ser listan så inga pekpinnar snälla...
Tanken på att söka skuldsanering finns, men då måste jag vänta 6månader vad jag förstått eftersom senaste lånet jag tog var i februari.

Brixo gruppen verkar snabba med inkasso och dom är inte heller mottagliga för avbetalning. Lumify gänget vet jag också hur de funkar..
Jag har summan jag lånat på alla men skäms alldeles för mycket..

Psykiskt mår jag dåligt och där jag bor så är hjälpen inom detta obefintlig. Kommunens skuldrådgivare sa bara "ojdå, ja de var en del. Du kanske ska släppa allt "
Kön till kurator är lång. Så har använt mig av en dr app men det känns inte bra.
Vet inte varför jag skriver detta till er, men vill att ni ska veta att jag försöker göra något.

Ska jag släppa all skit och spara lite pengar innan KF tar tag i det? Jag har fast jobb med rätt ok lön. De är de som är de tragiska..

Förlåt för luddigt inlägg..
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 765
Mottagna reaktioner
1 011
Poäng
867
Jag fick "missbrukad kredit" av Brixo men det är ju några år sen nu. Den syns på UC o brukar sabba betyget rejält.
 

stressad själ..

Aktiv medlem
Poäng: 11
Blev medlem
9 Februari 2024
Meddelanden
31
Mottagna reaktioner
3
Poäng
11
Känns som de är rätt så sabbat som de är.. Men tack för tips ☺️
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 725
Mottagna reaktioner
7 115
Poäng
4 807
BN, Thorn och Northmill kommer ge anmärkning.
Lumify och Credifi kommer skickas direkt till Kf enligt andra här. Så anmärkning kommer om du inte kan betala hela.
Resten vet jag inte.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 889
Mottagna reaktioner
1 656
Poäng
1 117
Ett alternativ kan vara att söka skuldsanering och släppa allt utom dom 2-3 senaste lånen som du betalar bort innan ansökan hanteras. På så sätt kan du köpa dig ganska mycket skälighetstid sen "senaste lånet" är taget på papper. Då tar du inte med dom lånen alls i ansökan som du betalar bort på de 5-6 månader väntetid tills ansökan hanteras.

Men om det är för mycket stress med minus 10.000 kr i månaden. Så släpp allt och skapa brytpunkter. Ta en löneutmätning ett tag för att sen få skuldsanering. Släpper du allt idag så hinner förmodligen inte löneutmätning starta förrän i slutet på 2024/början på 2025. Då betalar du antingen bort dom senaste tagna lånen eller inget alls tänker jag.

Att släppa några lån men inte alla är ofta den sämsta strategin, undantaget att släppa allt förutom dom senaste man betalar bort för skälighetens skull till skuldsanering innan skuldsanering/lönetutmätning startar. Räntekostnaderna går upp och efter ett tag går du back mer än 10.000 kr i månaden. Utfallet kommer bli i slutändan oftast KFM ändå. Brytpunkterna är viktigt om målet är skuldsanering.

Något att tänka på är att nationellt skuldregister troligen kommer 2025. Då kommer mest troligt allt ge anmärkning ändå. Antar att alla banker, inkasso och KFM blir tvungna att rapportera till ett sådant register.
 
Senast ändrad:

Patron

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
694
Mottagna reaktioner
366
Poäng
487
Väldigt intressant råd. Ska läsa mer noggrant imorgon efter jobbet. Tack!
Du ser om långivaren kan ge dig en missbrukad kredit i villkoren för långivaren. Det måste stå i låne villkoret på din kredit/lån annars kan dom inte ge dig en misskött kredit och det är 100% säkert.
 

Patron

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
694
Mottagna reaktioner
366
Poäng
487
Det är bara 3 av 13 lån som du specificerar dom tre första som inte informerar dig om att dom kan registrera dig i missbruksregistret .Alltså kan tio av dina lån ge dig en missbrukad kredit.Vill inte vara den som är negativ utan bara informerar. :folded: Bifogar ett exempel.
 

Bilagor

  • Screenshot_2024-05-11-23-33-17-051_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_2024-05-11-23-33-17-051_com.android.chrome.jpg
    391.6 KB · Visningar: 7
  • Screenshot_2024-05-11-23-32-53-261_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_2024-05-11-23-32-53-261_com.android.chrome.jpg
    702.8 KB · Visningar: 7
Senast ändrad:

stressad själ..

Aktiv medlem
Poäng: 11
Blev medlem
9 Februari 2024
Meddelanden
31
Mottagna reaktioner
3
Poäng
11
Det är bara 3 av 13 lån som du specificerar dom tre första som inte informerar dig om att dom kan registrera dig i missbruksregistret .Alltså kan tio av dina lån ge dig en missbrukad kredit.Vill inte vara den som är negativ utan bara informerar. :folded: Bifogar ett exempel.
Tack för länken. Du är verkligen inte negativ.
Jag måste bita i det sura och ta konsekvenserna av det jag skapat helt enkelt..
 

Patron

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
694
Mottagna reaktioner
366
Poäng
487
Tack för länken. Du är verkligen inte negativ.
Jag måste bita i det sura och ta konsekvenserna av det jag skapat helt enkelt..
Precis rätt inställning du kan bara få det bättre på sikt om du tar ansvar och fått insikt i vad du har ställt till med och gör något aktivt åt det.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp